Snart är det september. Information till alla medlemmar 

Att byta ekonomiföretag som sköter vår bokföring och hanterar våra fakturor är lite skakigt i början innan saker och ting landar i en mer vanlig vardag. Det har blivit fel med vissa fakturor, inloggningsproblem, några fel på fastighetsbeteckningar och vissa fel på mailadresser. Jag vet inte hur du har upplevt detta, jag har räknat med problem och tycker att det just nu är på väg mot rätt håll. Vi har en del besvärligheter framför oss. Anledningen till att byta företag var i första hand att minska föreningens kostnader. Vi har förhoppningsvis bakom oss tio år med förlust och 2024 med en liten vinst. Styrelsen har ett starkt fokus på att även i år och ett antal år framöver gå med vinst. Om inte så, kan skattemyndigheten anse att vi inte bedriver affärsmässig verksamhet, vilket kan resultera i krav på att alla medlemmar måste betala en förmånsbeskattning.  

Vad är annorlunda med Fiberekonomi?  
Att fiberekonomi har ett lägre pris har att göra med att de har förenklat och styrt upp sina rutiner. Man processar (omvandlar sifferrader till en läsbar faktura) den sista dagen varje månad och då är portalen tillfälligt låst för ändringar och vissa uppgifter syns ej.
Användaren kan vid andra tillfällen själv se sina fakturor och ändra sitt fakturaval och personliga uppgifter.

Läs din faktura
När du vill titta på dina fakturor så går du till fakturor och klickar på den fakturan du vill se. På mobiltelefon måste du scrolla nedanför bilden faktauppgifter om din faktura. Fram kommer en tom bild där det står PDF. Obs Vänta en stund, det tar tid innan bilden på din faktura kommer. Den text du ser är inte läsbar, du förstorar bilden genom att trycka på + tecknet 

Vad händer närmast 

Vårt avtal med Fiberekonomi kräver att vi ska betala våra gruppavtalsfakturor minst två månader i förväg. För att komma dit så har månadsbetalarna fått dubbelfakturor och kvartalsbetalarna måste betala sina fakturor tidigare. 

Månadsfaktura:  
Månadsfakturan som skickas ut i början av september avser två perioder dvs dubbelfaktura september/oktober med förfallodag i slutet på september. 

Även nästa faktura är en dubbelfaktura avser två perioder november/december som skickas ut i början av oktober med förfallodag i slutet oktober. Därefter blir det en månadsfaktura och vi är äntligen i fatt. 

Kvartalsfaktura:  
Nästa faktura skickas ut i början på september, har perioden oktober tom december. Förfallodagen är i slutet på september.  Fakturan för januari tom mars skickas ut i början på oktober med förfallodag i slutet av oktober. Efter detta så är vi i fatt och får pusta ut till en del. Det betyder att nästa kvartals fakturor skickas ut i början av februari 

Vill du spara pengar 

Byt till kvartalsbetalning, du sparar just nu ca 600kr året. Gå över till Autogiro och E-faktura så sparar du just nu faktureringskostnader på 40 kr per tillfälle. 

Har du plötsligt fått brevfaktura då du tidigare hade E faktura så har det med bytet till Fiberekonomi att göra. Du måste nämligen logga in och under Fakturaval välja E-faktura samt ange vilken bank du har. 

Vi har informerat om det tidigare, kanske något som du har missat. Vid problem skicka ett mail till kontakt@rissnafiber.se  

Medlemsfråga om antal TV-boxar 

I vårt 1:a flerårsavtal med Telia kunde man erhålla två stycken TV-boxar. När föreningen skrev ett nytt flerårsavtal så ville inte Telia tyvärr fortsätta med att erbjuda två TV-boxar. Den enda trösten är att man kan behålla den äldre TV-boxen då Telia byter till ny TV-box (om den fungerar). Alternativ är att själv köpa en TV-box:  https://www.telia.se/tv/tillbehor  

Hälsningar  Styrelsen för Rissnabygdens fibernät ek förening